A kijárási korlátozás alatt nagyobb lehet a rizikója az „online mérgezésnek”

magyar hírlap, lacza levente, online, koronavírus, internet

Rengeteg olyan játék létezik, ami fejleszti a gyerekek kreativitását, segít a tanulásban,ám túlzottan kiterjedt a veszélyes, nárcisztikus nemzedéket nevelő platform

Viland Gabriella- Magyar Hírlap

 

 

„Most a valóságosan hasznos eszközök, alkalmazások kerültek előtérbe, melyek minket szolgálnak és életünk megkönnyítéséről szólnak. Kisfiam az elmúlt napokban megtanult e-mailt küldeni csatolt dokumentummal, csoportos konferenciabeszélgetést kezdeményezni, de a három héttel ezelőttig ismeretlen Classroom használata sem jelent mára problémát” – mondta el lapunknak Lacza Levente online veszélyekkel foglalkozó szakember, az Offolj.hu tulajdonosa, aki csapatával a jelenkor legaktuálisabb problémájára válaszol és nyújt valódi megoldásokat, kidolgozott gyakorlatias és személyre szabott terápiás elemekkel ötvözve.

– Tíz éve, áprilisban került a boltokba az Apple műfajt teremtő terméke, az első „igazi” és sikeres tablet, az iPad, melynek azóta már hat generációját dobták piacra. Melyik korosztály fogékony leginkább a használatára, és mit néznek, keresnek, játszanak rajta?

– Ha dátumok szerint kívánjuk pozicionálni a digitális termékektől való függés hangsúlyos megjelenését vagy inkább annak széles körben való elterjedését, szerintem fontosabb egy másik időpont. Pontosan 2007. január 9-én jelent meg az első IPhone mobiltelefon, inkább ettől az évtől beszélhetünk a felhasználók megváltozott mobileszköz használatáról. Paradox módon mondom mindezt, hiszen én az első pillanattól szerelmes vagyok az összes termékébe, mégis hiszem, hogy nem az eszköz hordozza magában a veszélyforrást, hanem azok nem megfelelő használata.

– Mondana egy példát?

– Pár éve figyeltem fel a gyerek felé fordítható, tablettartóval ellátott babakocsira. Mindannyian láttunk már két-három éves gyerekek kezében okostelefont, vagy családokat, akik egymás mellett ülve, külön- külön a saját kis „tévéjüket” tartják a kezükben. Rengeteg veszélyt hordoz magában felgyorsult világunk, a legtöbb szülőnek fogalma sincs arról, mi történik az online térben. Egész nap tudnám sorolni a veszélyes online játékokat vagy a nárcisztikus nemzedéket nevelő platformokat.

– Melyik csatorna a legkárosabb?

– Egyértelműen a TikTokot emelném ki, aminek több mint nyolcszázmillió felhasználója van jelenleg. Mivel ez az alkalmazás speciális korcsoportot, a tinédzsereket célozza meg, egészen biztos, hogy a „fake” profilok mögött megbújó szexuális bűnözőket is odavonzza. A fiatalok az egymás közötti népszerűséget a mai világban gyakran nem a cselekedetek, hanem a kapott szívecskék alapján mérik. Ezért próbálják napról napra túllicitálni egymást, amelynek így nem más a célja, mint a minél több követő és szívecske megszerzése. Tizenhárom éves lányok szexuálisan provokatív videóiktól a hasonló korú kisminkelt fiúkig minden megtalálható ezen az alkalmazáson. Számomra ez az egész rémisztő.

– A legfiatalabb korosztály van leginkább veszélyben az „online mérgezés” tekintetében, mégis rengeteg gyerek rendelkezik okos eszközzel. Milyen megoldás létezik arra, hogy a szülők csökkentsék ezen eszközök használatát úgy, hogy közben kijárási korlátozás van?

– Rugalmasságot és új fajta megoldásokat igénylő időszak ez, melyben a legtöbb, amit most tehetünk, hogy rendet teremtünk önmagunkban, és ezáltal a szeretteink, szűk környezetünk életében is. Fontos, hogy megértsük az ő világukat, mi zajlik ott, és ne intézzük el egy kézlegyintéssel a nekünk szegezett mondatokat. Legyünk következetesek, ne tiltsuk el a gyereket a géptől, de tartsuk be az előre lefektetett szabályokat, amik ránk is vonatkoznak. Hiszen, hogy várhatunk el bármit, ha magunkat mentesítjük ezen szabályok alól? Mi, felnőttek is csak találgatunk, hogy mi vár ránk a következő hetekben. Viszont az egészen biztos, hogy mentális erőpróba előtt állunk, amin a rengeteg ránk zúduló álhír kicsit sem segít. Állítsuk erősebbre az online térben megszerzett információk szűrőjét, és ugyanezt tegyük meg gyermekeinknél is. Teremtsünk lehetőséget a játékra és a megfelelő pihenésre. Tartsuk be amennyire lehet a napi rutint. Ami pedig mindennél fontosabb, szeressük őket még jobban.

– Amennyiben egy szülő nem tud egész nap a gyerekre figyelni, mit tehet, hogy lefoglalja?

– Fontos a következetesség. Kisfiam édesanyjával több éve külön élünk, mind a ketten az előre megbeszélt napi rutin alapján éljük mindennapjainkat, attól függően, hogy ki tölti be az aktuális gyermekfelügyelő szerepkört. Kilenc órakor kezdődik az online oktatás, ami az ebédig tart. Ebben a néhány órában mi is elvégezzük a munkánk egy részét, a szemünk sarkából pedig figyelünk arra, hogy minden házi feladat elkészüljön. Ebéd után pedig szakítunk időt a közös játékra. Sokat segít, hogy a szülőkkel közös Viber-csoportban, napi szinten tartjuk a kapcsolatot, támogatjuk egymást és megosztjuk azokat a videókat, amiket a gyermekeink fociedzőjének kérésére készítünk el. Délután teret adunk annak, hogy barátaival számítógépen keresztül kommunikáljon, vagy online játsszon. Ebben a néhány órában pedig nekünk is lehetőségünk nyílik arra, hogy befejezzük az elmaradt napi munkánkat. Sokat beszélgetünk, nevetünk, és mentálisan támogatjuk egymást.

– Csak negatív hatása van az okos eszközök használatának?

– Egyértelműen nem. Rengeteg olyan játék létezik, ami fejleszti a gyerekek kreativitását, segít a tanulásban, de remek lehetőség arra is, hogy szüleinkkel, barátainkkal napi kapcsolatban maradjunk. Ahogy az élet más területére is igaz, az egyensúly megtartása a fontos. Mi havi szinten újabb, legfőképp sportkihívásokat találunk ki, aminek díjazása egy játék kiegészítő megvásárlása, de természetesen nem kell nagy értékű dolgokra gondolni. Így helyes értékrendje alakul ki, valamint megtanulja, hogy mindenért meg kell dolgozni. Mindvégig együtt vagyunk, ezáltal én is közelebb kerülök az Alpha-generáció gondolkodásmódjához. A végére pedig megszületik egy igazi szülő-gyermek kapcsolódás.

– A járvány miatt gyorsulhat a digitalizációs átállás, fejlődés?

– Kénytelenek vagyunk fejlődni. Most a valóságosan hasznos eszközök, alkalmazások kerültek előtérbe, melyek minket szolgálnak és életünk megkönnyítéséről szólnak. Kisfiam az elmúlt napokban megtanult e-mailt küldeni csatolt dokumentummal, csoportos konferencia beszélgetést kezdeményezni, de a három héttel ezelőttig ismeretlen Classroom használata sem jelent mára problémát. Túl vagyok életem első Facebook Messenger-videó­hívásán én is. A változás, fejlődés optimális esetben folyamatos az életünkben, melybe természetesen a digitalizációs átállás is beletartozik. Rengeteg csodálatos alkalmazás létezik, amelyek valóságosan a mindennapi életünket segítik és ezek használatára buzdítok én is mindenkit. Ezzel párhuzamosan a kevésbé rólunk szóló platformok is szinte naponta újulnak meg, a bennük rejlő veszélyforrások, algoritmusok számára mi pedig nem vagyunk mások, mint egyszerű számok. Egy jó eszköz szolgál. A kérdés bennem továbbra is ugyanaz maradt, hogy az eszköz szolgál-e? Ha pedig nem szolgál, akkor eszköz-e, vagy valami más?

– Mi a véleménye a home office-ról?

– A koronavírus indikátorként gazdasági válságot hozott, nemcsak Magyarország, hanem az egész világ számára. Rengetegen veszítették-veszítik el munkahelyüket, és bárcsak látnánk a végét ennek a folyamatnak. A munkahelyek megőrzését csaknem ugyanannyira fontosnak tartom, mint magát a vírus elleni küzdelmet. Az online tanuláshoz hasonlóan, a home office-ra sem álltunk készen, de ahogy telnek a napok, úgy válik a napi rutinjaink részévé. Gazdaságunk, amelynek mindannyian részesei vagyunk, nem állhat le. Tisztában vagyok vele, hogy a home office mellett pluszban még otthonról tanítani is kell a gyerekeket, de mindenkinek a legtöbbet kell kihoznia magából, hiszen így áll össze rendszerünk egy nagy egésszé.

– Mi a tapasztalata az online tanulással kapcsolatban?

– Ez remek lehetőség arra, hogy megköszönjem a pedagógusoknak azt, amit a gyermekeinkért tesznek. Magam is tapasztalom, hogy a mi tanárnénink gyakran éjfélkor küldi a következő napi házi feladatot, reggel hétkor pedig újra a gépe előtt ül. Döcögősen indult, de azt hiszem mindenkinek sikerült félretenni az első dühkitöréseit, vagy a másikra mutogatást, ezáltal szépen lassan beáll a rendszer. Hiszem, hogy működik tanárok-diákok kapcsolódása az online térben. Ha ennek az egésznek vége lesz, az egészségügyben dolgozók, és megannyi erején túl teljesítő szakember mellett jár a hatalmas taps a pedagógusoknak is.

– Tervez valamilyen kampányt esetleg mostanában?

– Egy hónappal ezelőtt barátommal-társammal arról beszélgettünk, hogy a tizenhat éve üzemelő cégünk abba a szakaszba ért, amikor a rengeteg munka, amit a vállalkozásunkba fektettünk meghozta végre gyümölcsét. Aztán betonbiztosnak hitt cégünk alapjaiban remegett meg egyik napról a másikra. Ettől függetlenül optimistán állunk az előttünk lévő időszak elé, tele vagyunk tervekkel, amiről egyelőre nem szeretnék túl sokat elárulni. Egészen biztos, hogy szorosabbra kell húzni a nadrágszíjat, de hiszem, hogy nyertesként jövünk ki ebből a helyzetből is. Világunk pedig jobb hely lesz, ahol az emberi értékek újra előtérbe kerülnek.

 

Forrás: Magyar Hírlap